فعالیت تولیدمثلی گوسفند
نوشته شده توسط : علی پور

برنامه ریزی ساخت مانند اغلب به مفهوم تولید نظیر در بیرون از فصل به منظور اطمینان از فروش بره ها زمانی که تقاضا در بیشینه و کمینه ی دما تراز و ارزش های فروش در بیشترین میزان است، می باشد . بسته به حیطه و نژاد، معمولی ترین راه انجام این کار ممکن میباشد ازطریق تأثیر متاع نر یا این که با به کار گیری از بالا بردن تراز تغذیه [۱] یا تغییر تحول میزان نور، اسفنج های مهبلی آغشته به پروژسترون یا در چندین ساله اخیر با به کارگیری از ملاتونین باشد .
گوسفندها، نوع های فصلی می باشند .
فعالیت تولیدمثلی گوسفند به خصوص در بخش ها معتدل (اروپای شمالی) در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز به بیشترین میزان می برسد . به عنوان مثال نژادهای گوسفند فرانسوی درطی فصل وقتی که روز ها کوتاه تر می شود یعنی از انتها ژوئن ]اوایل تیر[ ( زودترین موقع) و انتها آگوست ]اوایل شهریور[ (برای همگی افراد نژاد مذکور) تا ماه ژانویه]دی[ جفت گیری می نمایند .
برنامه ریزی ایجاد مثل اکثر زمان ها به معنا ساخت مانند در خارج از فصل به منظور اطمینان از فروش بره ها وقتی که تقاضا در بیشینه و کمینه دما تراز و قیمت های فروش در بیشترین میزان است، می باشد . بسته به حوزه‌ و نژاد، معمولی ترین رویکرد انجام این فعالیت ممکن می‌باشد ازطریق تأثیر محصول نر یا با استعمال از بالا بردن مرحله تغذیه [۱] یا تغییر تحول میزان نور، اسفنج های مهبلی آغشته به پروژسترون یا این که در یک سری ساله اخیر با استفاده از ملاتونین باشد .
گوسفندها، جور های فصلی هستند .
کار تولیدمثلی گوسفند به خصوص در بخش ها معتدل (اروپای شمالی) در آخرها تابستان و اوایل پاییز به بیشترین اندازه می برسد . به تیتر مثال نژادهای گوسفند فرانسوی درطی فصل زمانی که روزها کوتاه تر می شود یعنی از آخر ژوئن ]اوایل تیر[ ( زودترین موقع) و آخر آگوست ]اوایل شهریور[ (برای کلیه افراد نژاد مذکور) تا ماه ژانویه]دی[ جفت گیری می نمایند .
ماهیت فصلی این فعالیت به تغییرات ارتفاع نوروروشنایی روزانه (فتوپریود) بستگی دارد . روزهای کوتاه تر (پاییز) عمل جنسی را تحریک می کند درحالی که روزهای بلندتر (بهار) اثر ممانعت کننده روی چنین فعالیت هایی در نشخوارکنندگان کوچک داراست . در اختیار گرفتن کار جنسی صرفا به وسیله ساخت تغییرات در روزهای بلند و کوتاه امکان پذیر می شود؛ چنین تغییری در موقعیت طبیعی وجود دارد .
در کشورهای جنوب اروپا، شمال آفریقا و خاور میانه، میش ها به سادگی در بیرون از فصل جفت گیری می نمایند و غالباً دو فصل جنسی دارند، فصل حیاتی از آگوست ]مرداد ـ شهریور[ تا ژانویه ]دی ـ بهمن[ و فصل کوتاه تر دوم در فصل بهار (آوریل تا مه ]فروردین تا خرداد[) می باشد . مثلاً در مراکش نژادهای بوجاد (Boujaad) و بنی گویل (Beni guil) یک فصل جفت گیری دارا هستند که از ماه مه ]اردیبهشت ـ خرداد[ تا دسامبر ]آذر ـ دی[ با یک نقط ی اوج در آگوست ]مرداد ـ شهریور[ به ارتفاع می انجامد درحالی که نژاد تیمالیدیت Timalidite کمی زودتر جفت گیری می نمایند (آوریل تا دسامبر ]فروردین تا دی[) و نژاد دمن Dman به جهت توان تولید زودهنگام و تعداد بالای بره متولد گردیده در سال دارای شهرت هست (۶/۱ تا ۳/۲) به هرحال باروری[۱][۲] و تعداد بالای بره متولد گردیده در سال[۲][۳] در این عصر پیش از فصل کاملاً مناسب نیستند و به این ترتیب روش های برنامه ریزی تولیدمثلی به منظور ارتقاء تولید در این زمان به کارگیری می شوند .

ماشین آلات تولید خوراک دام
فتوپریود
به چه شکل فعالیت می کند؟ فتوپریود ازطریق غدهٔ کوچکی در اساس مغز، بدنه پینه آل، فعالیت می کند که در ارتفاع شب ملاتونین را ایجاد و ترشح می نماید . آن گاه ملاتونین روی هیپوتالاموس تأثیر گذارده و ازطریق GnRH، غدهٔ هیپوفیز را تحریک می کند که این غده نیز هورمون های گنادوتروفین (FSH , LH) که مسئول عمل تخمدان و بیضه هستند را ترشح می نماید . این هورمون یک پیام آور بیوشیمیایی است که به سیستم نورواندوکراین پستانداران اذن می دهد تا طول تابش فروغ و روشنایی روزانه را اندازه گیری کند .
ملاتونین در ارتفاع شبکه‌های‌اجتماعی ترشح می شود و به علت این ترشح حیوان‌ها ازطول شب و در فیض روز مطلع می شوند .میزان ملاتونین مترشحه به جریان خون به وسیله غده پینه آل متناسب با ارتفاع شبکه های عمومی است و از این رو باتوجه به فصل مختلف خواهد بود . درنتیجه کاهش ارتفاع نور روز رو به بالا در این میزان ملاتونین صورت می دهد . (تابستان و پاییز) که منجر ابتدا فعالیت جنسی در گوسفند و بز نر وماده می شود .
آزمایش روی میش های اواریکتومی شده کهدر آنان از قرص کاشتنی رگولین و استروژن به کارگیری گردیده و ترشح ضربانی GnRH و LH در اختیار گرفتن گردیده بود . پس از ۴۰ تا ۶۰ روز قرص کاشتنی ملاتونین ، صعودی را در فراوانی آزاد شدن این دو هورمون و درنتیجه در متوسط غلظت پلاسمایی LH القاء کرد .
کاشتنی
ملاتونین): تبدیل روز به شب در اوایل ده سال ۸۰ میلادی مطالعات دربارهٔ تأثیرات ملاتونین در میش ها نشان داد که تجویز طولانی برهه زمانی درطی یک عصر یک ماهه به عبارتی تأثیرات روزهای کوتاه را بر روی فیزیولوژی حیوان ها به وسیله القاء استارت دوباره عمل جنسی را داراست . بطوریکه به چهره طبیعی از دگرگون سازی تابستانی به آن گاه در زمانیکه طول فاز شبانه به تدریج زیاد می شود، ارتقا ترشح ملاتونین و درنتیجه نوسانات پیک های LH افزایش می یابد . در نقطه پایان روزهای ۴۰ تا ۶۰ ، کار جنسی در ماده ها و نرها مقدمه می شود .





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: